lørdag 12. januar 2019

Mat oppskrifter

En liten poupurri av noen av mine oppskrifter. Her finner du:
1- Mandler kjeks
2- Gresskar syltetøy
3- hjemmelaget knekkebrød  (melk, gjær og sukkerfri)
4- Focaccia brød
5- Brød (melk, gjær og sukkerfri)
6- melkefri vannbakels
7- Nøttekos (sukkerfri)
8- Pannekaker (melkefri og sukkerfri)
9- Banan brød (melk og sukkerfri)
10- skipper pai 


MANDLER KJEKS: 

I går fikk jeg lyst på noe godt, men ville ikke sitte og spise en kilo med sjokolade,
så jeg bestemte meg for å lage noen sunne kjeks vi kunne spise uten dårlig samvitighet. 

Mandler kjeks 
1 ss sukker  
2 eggehviter  
mandler etter smak  
stekes i ovn først 175 c til de er gylne, får å så steke de videre ovn 100 c i ca 20 minuter eller til kjekse er blitt litt harde.


GRESSKAR SYLTETØY :


Det som jeg syns er gøy med halloween er at det er lett å få tak i gresskar på den tiden :) 
Har laget hjemmelaget gresskar syltetøy, og den ble veldig god! Lagde et par flasker til å gi bort til familien-
Har heklet en liten "hatt" til glasset, og lagde en liten tag. 


oppskriften for syltetøy er :
1 kilo gresskar (uten skall eller frø)
600 gr sukker
litt vann
nellikspiker
skjær gresskar i små terninger og bland de med sukker og litt vann, nok til å dekke gresskar. La de hvile over natten. Ha i nellikspiker. Kok opp med svak varme i en halv time. La de hvile en dag før du fortsetter å koke til de er myk. Det kan også kokes opp alt samme dag, men det blir bedre hvis syltetøy kokes i flere omganger.
Avkjøles litt, kan settes i blenderen hvis du vil ha en tynnere syltetøy.Legg syltetøy i tette beholdere i kjøleskapet, helst glass à  la  norges glass.


HJEMMELAGET KNEKKEBRØD 

I dag har jeg "blandet" sammen et par ingredienser til noen deilige knekkebrød. 
 Disse knekkebrødene er veldig enkle å lage og er melk, gjær og sukker fri !!!
Jeg vil gjerne dele oppskriften med dere, det blir ca. 30 små knekkebrød:
4 dl sammalt hvete
4 dl havregryn
2 dl solsikkekjerner
1,5 dl sesamfrø
1 dl gresskarfrø
2 ts salt 
7 dl vann

Sett ovnen på 160 grader, varmluft. 
Bland alle tørre ingrediensene sammen og tilsett vann, røren blir ganske tynne.  La røren hvile litt.
Fordel røra på to stekeplater (husk bakepapir! :) )
Klem røra jevn ut og del de i ønskede størrelse ( jeg brukte pizzahjul )
Stek knekkebrødene i ca. en time til de er gylne. 
Brek knekkebrødene og avkjøl på risten, oppbevares i en tett boks.




4- FOCACCIA BRØD 


Legger ut en oppskrift her, men når det er "gamle" oppskrifter som jeg har brukt lenge
går det helst i litt av det og litt av det mengder desverre :( 
er sikker på at det finnes flere der ut i verden som lager mat på samme måte :) 
Jeg har brukt hvetemel, sammalt, olje, salt, gjær og vann. Til "å pynte" har jeg brukt
rosmarin, oliven, grove salt og olje. 


Glemte å ta bilder etter at brød var stekt. Vel bekomme.

5- BRØD (MELK, GJÆR OG SUKKERFRI) 

Har  lekt meg fram til å lage min egen variant av focaccia brød med bakepulver i sted for gjær. 
Det finnes mange gode oppskrifter der ute, men det er vanskelig å finne èn som jeg kan ha, 
når det er såå mye mat jeg ikke tåler :( 
Så i dag har jeg laget meg mitt eget brød, og den ble overraskendes god!! 
Som alltid er desverre mine oppskrifter "litt av det og litt av det", siden jeg prøver meg litt fram enda, men skal bli flinkere og måle ingrediensene i framtiden!
Jeg har brukt havre mel, spelt mel, olje, salt, bakepulver og vann. Til pynt brukte jeg grovt salt, olje og rosmarin. 


Brødet smaker godt, men neste gang kunne jeg gjerne bruke litt mer salt og ellers noen krydder inn i selve deigen.

6- MELKEFRI VANNBAKELS 

Har laget noen "profiteroles" eller vannbakels som det heter på norsk, de er laget etter mammaen min sin oppskrift, 
Har bare forandre litt på ingredienser sånn at jeg tåler dem.
Denne oppskrift er uten melk, og den er laget med havremel i sted enn vanlig mel. 


100 gram smør uten melk

2,5 dl vann
150 gram havremel 
4 egg
stekes midt i ovnen i ca 20 minutter (kommer an på hvor stor du lager dem) ved 220 grader

kokk opp i en gryte vann og smør, tilsett havremel og rør alt sammen, det blir som en "klump", 
ta kjelen ut av platen og la det kjøle seg litt, bland eggene godt, et om gangen, røre skal være litt fast,
gjør deg klar for å trene musklene, det kan være litt tungt å røre den :)
sett de på en stekkebrett med sprøytepose eller ved hjelp av to skjeer, de "vokser" litt så ha litt avstand mellom dem.
En liten tips...det er best ikke å åpne stekeovnsdøren under steking! Hvis det er kaldt på kjøkkenet, la de være litt  inn i ovn ( ovn av med døren åpen)
sånn at de ikke går ned i størrelse, avkjøl på rist etterpå :) 



7-NØTTEKOS, SUKKERFRI 


Selv om jeg ikke tåler sukker, merker at jeg er helt "desperat" etter noe søt! 
tåler verken sukker eller honning så i kveld har jeg lagd meg noen "nøttekos" som er både søte, sunne og kjempegode!




Har brukt mandler, rosiner, valnøtter, makademia nøtter, peanøtter og fruktose. 
Ha fruktose i en grytte og kok den opp, bland alle nøttene sammen, sett de over på bakepapir og la de avkjøle. 
Skjær  i små  firkanter med en skarp kniv. 



8- PANNEKAKER (MELKEFRI OG SUKKERFRI) 


Herlig med gode pannekaker 


Ingredienser: 

havre gryn lettkokte
spelt mel 
ris melk
fruktose 
egg
stek pannekaker med smør uten melk 


9- BANAN BRØD (MELK OG SUKKERFRI) 

Det er disse bananene som plutselig blir sååå modne før de blir spist....
som vanlig skreller jeg og har dem i fryseboksen for å lage smoothie i en senere anledning.
men av og til blir det brød, nemlig banan brød :) 
Den er bakt uten sukker eller smør som innenholder melk, men med cocosa og rapsolje i stedet, 
du kan selvfølgelig bruke smør uten melk, men jeg hadde ikke det i huset. 
den ble veldig bra! 

serverte den med litt hjemmelaget plomme syltetøy som er litt syrlige, veldig godt!!
vil gjerne dele oppskriften med dere så klart : 

ovn 175 i ca 35 minutter (avhengig av ovn!!!!) 
1,25 dl rapsolje
175 gr cocosa (kjøpes i helsekost butikk, like søt som sukker, men brunere i farge) 
2 store egg
3 modne bananer
valnøttkjerner
250 gr hvetemel
1ts salt 
1/2 ts natron
1 ts bakepulver
1 ts kanel
Bland eggene og cocosa godt sammen, bland derretter de andre ingrediensene. 
Jeg bruker et brød form, men andre former går også an å bruke så klart. 
Plomme syltetøy er laget med selvplukket plommer ( som er veldig sure!) og fruktose. 
Veldig god kake som egner seg for å fryse.


10- SKIPPER PAI for de store og for de små

Minste jenta i huset har blitt så store at hun har begynt å smake og spise litt mer enn bare grøt og frukt :) I dag skulle resten av familien ha skipper pai, så hun fikk så klart hennes egen versjon av paien .Har brukt kylling filetter som jeg kokte først for å så skjære de i små bitter (à la kjøttdeig),
dette fordi hun ikke har spist så mye enda, og vil at magen hennes skal bli vant til litt forskjellige
få begynne med vanlige kjøttdeig etterhvert :) 

ingredienser til 8 personer og 2 baby porsjoner:
8 stk kylling filetter
2,5 bokser med hakkede tomater
1 løk 
1 paprika
2 gulrøtter
oregano
persille
(etter at jeg hadde tatt hennes porsjon hadde jeg salt i retten for resten av familien)
potetstappe:
poteter
oliven olje økologisk
muskatnøtt
(til resten av familien hadde jeg revet ost over)












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for besøket og kommentaren din.
Kreativ hilsen fra Graciela